Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

18. januar 2010

Drittunger inn i kommunikasjonsbransjen

Nyhetene fra Haiti er forferdelig triste, opprørende, vonde. Jeg tror de gjør særlig inntrykk på meg fordi jeg møter dem i andre kanaler enn de tradisjonelle. Det er vanlige mennesker som nå rapporterer fra jordskjelvkatastrofen. Jeg venter ikke lenger på morgendagens avis eller Dagsrevyens sending på kveldstid. Haiti er et sterkt eksempel på de sosiale medienes kraft. En tydelig påminnelse om at maktforholdene endres, i beste fall demokratiseres. Jeg har tidligere blogget om dette, om hvordan blogging eksempelvis påvirker tradisjonelle mediers rolle.

I arbeidslivet tar ting tid. Fortsatt operer mange virksomheter med tradisjonelle kommunikasjonskanaler og strategier. Konferanser er fortsatt den utbredte arena for deling av kunnskap (og det er vel en selvmotsigelse hvis nye digitale medier står på agendaen). Fortsatt er det mange som lener seg på råd fra byråer som har sin innflytelse hovedsaklig knyttet til kjennskap til maktpersoner og gammel fagkompetanse.

Derfor gleder det meg å lese om hva PR-byrået Geelmuyden.Kiese har gjort. De har ansatt en 19 åring som ekspert på sosiale medier. De har skjønt at kommunikasjonsbransjens 40-åringer ikke henger med i tilstrekkelig grad. Skal virksomheter få relevant hjelp, ikke minst hva gjelder å kommunisere med en bredere og yngre opinion må det andre krefter til.

Sosiale medier kan flytte makt er en av formuleringene i pressemeldingen om ansettelsen av den 19 årige Even Sandvold Roland i Geelmuyden.Kiese. Det er jeg sikker på. Og sosiale medier kan påvirke til handling. Det må givergleden til Haiti vise oss.

2 kommentarer:

Even Sandvold Roland sa...

Spennende kommentar! Selvsagt er jeg helt enig med deg, de sosiale mediene er ekstremt kraftige verktøy når de blir brukt riktig.

Marian Rui Slettebakken sa...

Takk, jeg regnet med at du raskt fanget opp kommentaren :-) Ønsker deg lykke til i jobben!