Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

27. januar 2009

Blogging, end of the middlemen?

Etter å ha jobbet med kommunikasjon gjennom 10 år er jeg fortsatt like interessert i nye medier og kanaler for informasjon. Både form og innhold er like relevant, og står i forhold til hverandre. Og fritt fra hverandre. Blogging er ikke lenger nytt (selv om jeg selv ikke fikk ut fingeren før høsten 2008). Men blogging har forandret og forandrer mye.

Paul Bradshaw blogger på Nieman Foundation of Journalism at Harvard og han skriver utrolig interessant om en undersøkelse han har utført blant journalister som blogger.

"...what surprised me most was when more than half of the blogging journalists said this relationship had been “enormously” or “completely” transformed."

Hva er nytt? Journalisten er blitt fri. Det er ikke lenger redaktører og nyhetssjefer som forteller dem hva leserne vil ha. Det forteller leserne selv ved å respondere direkte på bloggen. Redaktører og mellommenn er kuttet ut. Pressetalspersoner (som meg selv) blir mildt sagt svekket som kilde for nyhetssaker. Tips til saker kommer nå fra kommentarer på bloggen eller privat kommunikasjon initiert via bloggen.

Skriver jeg. Og inspirasjonen til dette blogginnleget fikk jeg fra statusen til en jeg følger på Twitter...

Ingen kommentarer: