Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

15. september 2010

Om aviser, internett og personlig definert innsamling av nyheter


Fersk pressemelding fra Mediebedriftenes Lansforening forteller ikke overraskende om lesernedgang for papiravisene. For første gang på mange år er det nå også nedgang for nisjeaviser som Finansavisen og DN.

En journalist jeg kjenner fortalte for en stund siden om respons på et foredrag hun holdt for mediestundenter. I diskusjon om VG og Dagbladet ga hun uttrykk for at det er synd hvis Dagbladet går inn som papiravis. Responsen hun fikk fra de unge studentene kan illustreres med et stort spørsmålstegn. Hvorfor er det synd? Avisa er jo på nett.

Jeg er 36 år og kanskje representant for en av de siste generasjoner som har følelser for papiravisene. Som liker å ha noe å holde i, sider å bla gjennom. (Trykksverte på fingrene er forøvrig no herk).

Men jeg er en troløs kunde. Og skal jeg være ærlig blir det helst tid til avisene når det er helg og lavere tempo. Og da er det ikke ferske nyheter jeg søker, men heller dybdeartikler og kommentarer.

Hvordan jeg leser nyheter i hverdagen?
Selvfølgelig er det på nett. Men like lite som jeg vil bruke unødvendig mye tid på å bla gjennom fysiske aviser vil jeg bruke tid på å scanne nedover forsidene til mange nettaviser.

Løsningen for meg er Netvibes. Klikk på bildet i dette innlegget for en kikk på en arkfane i min personlige portal.

Det er slutt på omflakkende surfing etter nyheter. I stedet får jeg levert nøyaktig det jeg til enhver tid er interessert i. Naturligvis også via mobilen.

Ingen kommentarer: