Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

30. april 2010

Posten skal frem, men hvorfor så ofte?

Da min bestemor var ung kom postbudet opp trappene i bygården to ganger daglig. Hun husker lyden av brevene som ble puttet inn gjennom brevsprekken i døra med glede.

Å få brev er trolig en enda større glede i dag, personlige brev altså. For de er sjelden vare. Men også antallet brev fra bedrifter til bedrifter og fra bedrift til private stuper. Og har i grunnen gjort det en stund. Til tross for dette kreves det politisk at Posten Norge AS bringer hjem til oss 6 dager hver uke. Det er nok ikke bare vår postkasse som er tom eller har en enslig konvolutt i seg de fleste av disse 6 dagene.

For vi bruker selvsagt eFaktura. Vi får info fra Bokklubben per e-post og sms. Det meste av vår kommunikasjon med omverdenen skjer via nettet. Hvorfor vi fortsatt får et og annet brev fra bank er det intet rasjonale for, vi kan jo motta dette digitalt i den sikre nettbanken.

Dårlig for klima
Fysiske brev vil nok fortsette å prege bedriftsmarkedet en stund til, i hvert fall så lenge norske myndigheter somler med å få etablert elektronisk signatur og identitet. Men at Posten skal måtte besøke min og andre privatpersoners postkasse 6 dager hver eneste uke er det ingen grunn til. For dette kravet om 6 dagers omdeling gjelder uansett om jeg bor midt i Oslo eller på en øy i Nordland. Det koster. Og det er lite klimavennlig.

Netthandel i postkassen
Hvis postbudet kommer innom 2-3 ganger i uka er det fortsatt meget god service for meg. Kan jeg på disse besøkene også få levert varene jeg bestiller på internett (og som jeg da slipper å besøke postkontoret for hente) er det strålende. Postkontoret i sin tradisjonelle form har jeg for øvrig ikke behov for. Det er mye bedre for meg å kunne sende brev og pakker fra nærmeste dagligvare.

Som kunde er jeg lite komfortabel med all Co2 som ryker opp i atmosfæren fordi postbudet daglig må levere sine stadig færre brev til min postkasse. Jeg håper denne dimensjonen også tas med i vurderingen av samferdselsministeren som forrige uke mottok Postens vurderingen om fornyelse av egen virksomhet.

Liberalisering?
Så er det nok dessverre slik at klimahensynet må vike for kravet om økonomisk lønnsomhet, også hos Posten. Posten Norge AS tjener godt med penger på reklame som er med til mange postkasser disse 6 dagene per uke. Og penger skal det statseide selskapet tjene. Konkurransen i postmarkedet er her allerede. Det er bare brev under 50 gram som Posten fortsatt har monopol på her til lands.

Hva samferdselsminister Kleppa vil svare Posten blir derfor spennende i et større politisk perspektiv. Hva skal Posten egentlig være for hvem? Hvem skal eie selskapet? Men å håpe på liberalisering av postmarkedet slik at tilbudet reguleres mer i forhold til etterspørselen er vel for mye for langt av en statsråd fra Senterpartiet.

Ingen kommentarer: