Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

10. september 2009

Partilederdebatt på kloss hold

I dag har jeg sammen med to andre bloggere (Sofie Frøysaa og Knut Johannessen) deltatt i VG Nett TVs direktesendte partilederdebatt. Eller deltatt og deltatt. Jeg var med i studio, men kom ikke til med et eneste spørsmål. Kanskje var det den store magen min som ikke gjorde seg i close-up på TV-skjermen? Neppe. Jeg tror jeg rett og slett hadde spørsmål som var for lite tabloide. Spørsmål som ikke har preget valgkampen. Som ikke gir enkle, retoriske svar som glatt kan presenteres på autopilot. Og da egner de seg ikke for hurtige medier og direktesending.

Buddy
Men morsomt var det likevel. Å være deltaker midt i sirkus valgkamp en stakket stund. Kjenne nerven som preget toppolitikerne. De gikk rundt på høygir. Tydelig at det er kort tid igjen å gjøre det på. Å overbevise velgerne. Fascinerende var det også å være vitne til den kameratslige tonen, humoren og glimtet i øyet som preget kommunikasjonen de politiske motstanderne imellom. Og enda sterkere ble følelse av spill for galleriet da de få minutter etterpå presenterer rettferdig harme og tydelig avsky for hverandre straks filmkameraene var skrudd på.

Diskusjon vs debatt
Bedømmelse av dagens partilederdebatt overlater jeg til andre. I bakhodet mitt ringer en interessant distinksjon fra medievitenskapen jeg en gang studerte: Det er forskjell på en dialektisk diskusjon og en retorisk debatt. I en diskusjon vil deltakere sammen bevege seg til høyere felles erkjennelse. Tese, antitese, syntes. I en retorisk debatt lyttes det ikke reelt. Det eneste som gjelder er å presentere egne meninger og holdninger. Banke dem gjennom. Gjenta budskapene.

Hva jeg gjerne skulle ha spurt partilederne om sier du? Listen min var lang. Her er noen eksempel:
  • Det har vært noe krangling om skattenivået. Men jeg har ikke sett at noen snakker om at vi kommer til å få mer oljepenger ettersom oljefondet vokser. Prognosene tilsier at det om fem-seks år kommer til å være dobbelt så stort som i dag (2400 mrd kr) Det betyr at handlingsregelen tillater at dobbelt så mye kommer inn på statsbudsjettet - innpå en hundre mrd ekstra i året, en drøy tiendedel av statsbudsjettet. Hva tenker partiene om dette? Skal de bruke dette til større statlig forbruk, slik at statens andel av norsk økonomisk aktivitet øker og den private minsker? Eller skal disse pengene tilføres privat forbruk gjennom lavere skatter eller kontantoverføringer?
  • Politikk handler om fordeling av knappe goder. Partiene har finslips sin retorikk rundt utvalgte hjertesaker og gjentar sine hovedbudskap i valgkampen. Nå ønsker jeg å høre hver av partilederne løfte frem en sak som de IKKE vil bevilge penger til og arbeide for, helst en sak som ikke har vært på agendaen i valgkampen.
  • På tide å løfte blikket: Hvis ditt parti fikk styre frem til 2020 - hva vil da i 2020 karakterisere Norge? (vi er jo ikke lenger en oljenasjon, det må med i scenarioet).
  • Hva vil ditt parti gjøre for å likestille fedre som foreldre? (det er de ikke per i dag).
  • Jeg opplever at politikerne spekulerer i å forvirre velgerne om hva staten gjør og hva kommunene gjør (se for eksempel saken om svømmebasseng). Det forkludrer demokratiet og tilliten til politikerne når rikspolitikere lover ting som bare lokalpolitikere kan holde eller når lokalpolitikere er prisgitt rikspolitikernes valg. Hvorfor skal kommunene ha en slik utakknemlig oppgave - er det ikke bedre å la dem skjøtte seg selv?
  • Hvorfor er ikke pensjon et tema i valgkampen, er det for komplisert og som sådan lite egnet for den kjappe, overfladiske stilen som preger debattene?
  • Gamle politiske skillelinjer er avleggs. Individ vs stat er fortsatt relevant som skille, men for øvrig mener jeg klima og globalisering er blant de mest relevante – og som sådan er tradisjonell høyre-venstreakse historie. Hvordan stiller partiene seg til at det politiske bildet er markant endret? Hvorfor gjentas gamle skillelinjer som ikke lenger er reelle?
  • Hva vil partiene gjøre for å endre vårt skattesystem fra inntektsbasert til atferdsbasert skatt?
  • SV som profilerer seg som miljøparti; det har de siste årene vært en storstilt barnehageutbygging i Norge. Det er vel og bra. Men fortsatt har vi ikke en eneste miljømerkede barnehage. Hvordan skal SV sikre at det gjennomføres utbygging som også ivaretar krav til miljømerking av nye barnehager?
Foto: Gisle Oddstad, VG.

Ingen kommentarer: