Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

13. september 2009

Derfor stemmer jeg Venstre

Jeg stemmer Venstre fordi jeg stemmer på det partiet som har et verdigrunnlag, et menneskesyn og flest saker jeg identifiserer meg med – jeg stemmer IKKE på basis av spekulasjon om regjeringsalternativ.

Jeg stemmer Venstre fordi det er landets eneste sosialliberale parti. Venstre ønsker en stat som aktivt bekjemper urettferdighet og som omsorgsfullt fanger opp de som faller gjennom i vårt samfunn. Samtidig vil Venstre unngå at staten får for stor makt på bekostning av oss som enkeltmennesker, på bekostning av mangfold. Venstre ønsker et samfunn som bygger på toleranse og respekt.

Jeg stemmer Venstre fordi partiet er tuftet på den grunnleggende holdningen at ethvert menneske skal behandles som et individ – ikke som en gruppe. Eksempel som illustrerer dette er debatten om asylpolitikken. Venstre holder fast på at det å søke en nødhavn er en menneskerett. Asylretten må ikke krenkes. I en rettsstat som Norge kan vi ikke internere eller behandle mennesker i grupper.

Jeg stemmer Venstre fordi vår tids viktigste utfordring handler om klima og Venstre mener alvor i sitt klimaarbeid. Venstre vil kjempe for at klima kommer på agendaen i alle sammenhenger og ser klimakampen som relevant også i forhold til Norges skattesystem og i utviklingen av næringslivet. Miljøet kan ikke reddes uten grønne, nyskapende bedrifter. Oljen og statens inntekter fra denne tar en dag slutt, vi må ha virksomheter i dette landet som skaper verdi, grønn vekst og utvikling som kan sikre velferden til landets borgere.

Jeg stemmer Venstre fordi partiet har forstått at skal skolen utvikles og Norge kunne bli en nasjon hvor vår viktigste produksjon ikke lenger er industri og materielle ting, men kunnskap - er det læreren som er jokeren. Det er ikke mer disiplin som vil løfte elevenes kunnskapsnivå. Læring avhenger av læreren. Derfor må lærerens kompetanse økes og hele tiden utvikles. Det skal bli vanskeligere å bli lærer og læreren skal ha rett til systematisk videreutdanning.

Jeg stemmer Venstre fordi partiet vil endre skattesystemet fra ”rød” til ”grønn” skatt. Redusere skatt på arbeid. Øke skatt på negativ forbruk som skader klimaet.

Og sist, men ikke minst: jeg stemmer Venstre fordi politikk handler om å søke makt og innflytelse for å få gjennomslag for saker. Venstre har både i posisjon (regjering) og i opposisjon (fra Stortinget) vist at partiet får gjennomslag for gode politiske løsninger.

De rødgrønne argumenterer for 4 nye år i posisjon. Men hvorfor ber de om enda 4 år til å styre landet? Jeg hører ingen visjoner for hvordan Norge skal utvikles. Jeg hører bare enkeltsaker. Og truslene om hvor galt det går hvis ikke faller på sin egen urimelighet.

Venstre er visjonært. Venstre står for et paradigmeskifte:
Norge skal gå fra å være en fossilnasjon til å bli et moderne samfunn basert på fornybar energi. Norge skal gå fra å være et industrisamfunn til å bli et kunnskapssamfunn. Dette er visjonært. Og det må politikken være. Å søke makt for maktens egen skyld gagner ingen.

Godt valg!

9 kommentarer:

Kjell Arild Welde sa...

Gode argumenter. Du glemte at venstre er det partiet som har vist at de har visst noe om det som foregår på nettet.

Likevel, jeg tåler 4 år til av maken vi har hatt.

Anonym sa...

alle jeg kjenner som stemmer venstre (og det begynner å bli en del av dere) gjør det av grunner jeg oppfatter som sosialistiske/sosialdemkratiske. Hvorfor tror Venstre at de hører hjemme sammen med Høyre og KrF, tro?

Jeg syns og de fire siste har vært bedre enn de fire forrige :)

Linguna sa...

Dette var veldig mange gode argumenter for Venstre, og veldig godt å lese før jeg skal avgi min stemme om 2 timer... Takk for hjelpen :)

Petter Jensen sa...

@kristine:
Veldig enkelt. Vi Venstrefolk misliker statens inngripen i ett og alt. Det er enorm ideologisk forskjell på Ap/SVs ønske om en stor og sterk stat og Venstres ønsker om en liten og effektiv stat, et sterkt privateid næringsliv, incentiver til å arbeide (som lavere personbeskatning) samt forholdet til forskning og utdanning. Venstre er et borgerlig parti og tror på enkeltmennesket og dets rettigheter og plikter.

Vi liker å si at Venstre er partiet som tar de gode sakene fra hver av sidene - og det er flere av de på den borgerlige siden :)
Man trenger faktisk ikke å være venstrevridd for å bry seg om folk. Til og med Høyre-folk gjør det, selv om venstresiden prøver å få det til å høres ut som noe annet. I mine øyne så bryr faktisk de borgerlige seg MER om mennesker enn venstresiden gjør, ettersom vi har grunnleggende tro på at alle kan og vil klare seg mest mulig selv, og dermed ha et bedre og mer tilfredsstillende liv.

Anonym sa...

Takk for gode argumenter til å stemme Venstre. Disse styrker min egen overbevisning om at Venstre midt på den politiske skala, gir best utgangsposisjon til å få satt verdier Venstre kjemper på den politiske dagsorden og vedtak fremma og iverksatt. Venstre har fått min stemme i dag.

Anonym sa...

@petter:
det er vel ingen parti som går til valg på en ineffektiv stat? størrelsen på den er selvsagt en annen sak, og jeg er vel i den leiren som synes at veldig mye er en statlig oppgave: utdanning, helse, velferdsordninger... det blir vanskelig å få en "liten" administrasjon ut av det. Skatt betaler jeg med glede!

Jeg skulle gjerne sett lista over hva venstre ser på som gode og dårlige saker på hhv. høyre- og venstresida. Finnes det?

Men: av alle partier som ikke er på venstresida er venstre klart det beste ;)
Godt valg!

Thomas sa...

Jeg har stemt Venstre ved tidligere valg, men i år blir det Høyre.

Uansett så er Venstre mitt andre parti og jeg er enig i alle de momenter du tar opp.

Godt valg! Så sees vi regjering sammen!

Thomas sa...

Ellers er jeg enig i Petter Jensen. Venstre er nærmere Høyre enn de er AP.

Venstre er alt for liberalistiske (økonomisk og sosialt) og small-goverment til å dras inn i det selskapet, så sant det ikke er store realpolitisk gevinster å hente.

V kunne nok samarbeidet med AP, men ikke med de proteksjonistiske konservative tradisjonalistene i SP og sosialistene i SV.

Puma Lund sa...

Da jeg stemte V ved kommunevalget i Oslo sist, lovte partiets folk at min stemme ikke skulle gå til å støtte et Frp-styre - verken direkte eller indirekte.

Slik gikk det ikke, så denne gangen ble det rødgrøn seifing.

Det som er synd med Venstre er at de er i så dårlig selskap ofte. Krf får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg, og Høyre blir mentalt sett for langt unna mitt sosialt engasjerte sentrumsståsted. Med en slik vennekrets gjør Venstre seg mindre tiltrekkende enn de strengt tatt trenger.

Min spådom er nå at V legges ned som parti og blir en liberal tenketank, mens Abid Raja kan få fly videre til neste blomst.

Takk for alt, kjære Venstre. Hvil i fred.