Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

26. april 2009

Karriere eller familie? Selvfølgelig begge deler

Da jeg for alvor startet i arbeidslivet var det som informasjonssjef. Jeg var 24 år og mange påstod jeg var landets yngste i en slik posisjon. Det medførte at jeg ble portrettintervjuet i tre aviser og fulgt opp med intervju på NRK P3. ”Sjef på første forsøk” er en av titlene jeg husker fra avisene. Vel. Denne intro skriver jeg fordi jeg enda i dag reflekterer over et spørsmål som alle journalistene som intervjuet meg stilte: ”Hva med mann og barn?”. I dag er jeg lykkelig med mann og flere barn, men jeg fornemmer enda den irritasjonen spørsmålene den gang vakte i meg. For hva hadde det med saken å gjøre? Og hvem av dem hadde stilt det samme spørsmålet til en mann på 24 år?! 

Jeg velger å tro at vi har beveget oss positivt fremover på de 10 årene som har gått. Og jeg håper ikke dagens unge kvinner får slike dumme spørsmål. 

For det er selvfølgelig ikke et spørsmål om å velge familie eller karriere.  Den aktuelle problemstillingen handler om hvordan kvinner – og menn – får til en god kombinasjon av begge deler. 

BabyGarden er et godt initiativ i så måte. Bluegarden har startet Norges første barselgruppe for karrierekvinner. - Unge mødre er verdifull kapital for bedrifter. Vi tar kvinner og karriere på alvor, og gir nye mødre et tilbud om å holde seg oppdatert og bygge nettverk mens de er i permisjon, forteller HR-direktør og leder av BabyGarden Sissel Sare

Jeg kjenner Sissel. Hun er virkelig en kvinne som vet hva hun snakker om. Sissel er en dyktig leder som har vært HR-direktør for store virksomheter. Hun har flere utdannelser (som hun gjerne har kombinert med full jobb). Hun er et aktivt og engasjert menneske som uten problem leser 20 romaner i året, i tillegg til å få med seg mye av hva Oslos kulturliv har å by på. Og Sissel Sare. Hun er mor til 5.  

1 kommentar:

Ernst sa...

Bra, Marian!
Som mentor gjennom mange år for kvinner som vil opp og fram, ser jeg at dette lar seg kombinere. Men...det er få selskaper som gir deg rammebetingelsene. De må du SKAPE, FORANKRE og VIDREUTVIKLE i takt med din karriere og ditt privatliv.
Lykke til jenter!
Ernst http://www.begeistringskompaniet.no