Jeg måtte bare stjele denne fantastiske tittelen fra Fafo-forsker Eivind Falkums debattinnlegg i gårsdagens Aftenposten. Det er en nydelig omskriving av Fader Vår som poengterer at den økonomiske krisens diskusjon om at ledelse er viktigere enn noen gang. Å være leder handler ikke lenger om å være ”den store far”. Du må våge å dele makt med medarbeidere og kundene dine.
En viktig årsak til finanskrisen er utdaterte ledelseskonsepter. Veien til fremtid vekst går via ledelsesmodeller som utnytter web 2.o-teknologiens muligheter for utradisjonelt samspill mellom menneskene. Dette sier Julian Birkenshaw i et intervju med Mandag Morgen.
Jeg har bestilt ”Giant Steps in Management: Innovations That Change The Way We Work”, den nyeste boka til Borkenshaw og gleder meg til å lese. I følge Birkenshaw er all betydelig nyskaping innenfor ledelse fra perioden 1880 til 1920. Etter dette har det kun vært mindre forbedringer. Markedssegmentering, Brand Management, Lean, Six Sigma og outsourcing – alt er i følge ledelsesguruen fra London Business School ikke på noen måte revolusjonerende tanker.
Deling og kollektiv intelligens
Heldigvis ser Birkenshaw tegn til noe reelt nytt innen ledelse. Den meste lovende trenden innen ledelse tar i bruk kollektiv intelligens, såkalt crowd sourcing eller wisdom of crowds. Som forbruker treffer jeg beslutninger fordi jeg via blogger og andre nettsteder ser at andre (som er som meg) anbefaler produktet. Satt på spissen vil tradisjonell markedsføring forsvinne, vi oppsøker ”nøytrale” kilder som går god for og anbefaler leverandører. Virksomheter som forstår denne dynamikken vil ha store konkurransefordeler. Men det stiller krav til nettopp forståelse. Nye medier er nytt og uvant for mange. Det er ikke lenge siden EMI-sjefen i Norge dummet seg ut helt kostelig fordi han svarte en misfornøyd kunde meget negativt og nedlatende på Twitter. På få timer var det hele spredd via Twitter og tilsvarende kanaler. Det tar litt tid og ressurser for EMI å rette opp en slikt omdømmeknekk.
Åpen innovasjon og positiv konkurranse
Ny ledelse bygger på åpen innovasjon, delingskultur og forståelse for folks krav om å delta. Vi går fra monolog til dialog. Som leder stiller dette tøffe krav. I den nye tid kan vi ikke lenger beskytte oss bak byråkrati, hierarki, informasjonskontroll og krav om at alle skal tilpasse seg systemet. For det vil ikke de unge arbeidstakerne, internettgenerasjonen. De er vant til å bevege seg i en verden som er flat, mobil, åpen, foranderlig, egalitær, sosial, prosjektbasert, kunnskapsrik. Å jobbe i virtuelle, globale, multikulturelle organisasjoner fungerer fint. Å delta i en dugnad for å utvikle ny funksjonalitet basert på åpen kildekode er positivt utfordrende. Den som lager best løsning får ære og berømmelse i sitt miljø. Og det betyr langt mer enn et klapp på skulderen fra sjefen som ikke helt skjønner hva som programmeres.
Ifølge FAFO-forsker Falkum handler ledelse om å sørge for optimal samordning av oppgaver og kompetanse. Jeg er helt enig. Og for å lykkes må lederne dele makt og involverer medarbeidere og kunder i utvikling av virksomhetens produkter og tjenester. Hvordan? Ved hjelp av nye digitale medier. Så klart.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar