62 % stoler mindre på næringslivet enn for bare ett år siden. Færre har tillit til toppledere, bare 29 % mener informasjonen fra adm.dir er troverdig. 65 % er i favør av sterkere statlige reguleringer av markedet. Tillit til business magasiner og analyser går ned fra 57 til 44 %. Tillit til TV-nyheter går ned fra 49 til 36 % og tillitt til avisnyheter er redusert fra 47 til 34 %. Bil og bank representerer de industrier som scorer dårligst på tillitsbarometeret.
Tallene er ikke fra en hvilken som helst opinionsundersøkelse. Dette er funn fra Edelman Trust Barometer 2009. Det er 10. året denne gobale undersøkelsen gjennomføres. Ved hjelp av et 30 minutters telefonintervju er 4475 mennesker i 18 land i aldersgruppene 25-34 og 35-64 intervjuet om tillit. Samtlige intervjuobjekter er høyt utdannende, høyt lønnet og er langt over gjennomsnittett oppdatert på nyheter og politikk.
Innen økonomifaget brukes uttrykket depresjon om en situasjon hvor folk ikke lenger har tillitt til hverandre og institusjoner, og slik er tilbakeholdne med investeringer og kjøp. Depresjon inntreffer når tilliten har falt ut av markedet. Tillit er det som avgjør.
Through personal action, trust hits the bottom line
Tillit har betydning for konsumenters valg i kjøpssitasjoner, for virksomheters omdømme. Tillit gir også større handlingsrom i forhold til offentlige myndigheter og andre vesentlige aktører
Edelmans Trust Barometer viser at 77 % ikke vil kjøpe produkter fra en bedrift de ikke har tillit til. Tillit får 4. plass i kåringen av hva som betyr mest for en virksomhets omdømme (etter produktenes kvalitet, behandling av ansatte og åpen/ærlig kommunikasjon). Tillit går altså foran blant annet “gives value for money” og “has a strong financial future”.
Hvordan gjenoppbygge svekket tillit?
Executive Summary av Edelmans Trust Barometer foreslår følgende:
- Private sector diplomacy: Business must partner with governments and NGOs to address key policy issues and the world’s most pressing problems, not merely the ones that impact their bottom line.
- Mutual social responsibility: Companies must realign their business practices so they deliver dual objectives: benefit society and the bottom line. Immediate stakeholders like employees and customers must be invited to participate in a company’s social responsibility decisions and actions.
- Shared sacrifice: CEOs must demonstrate that they too feel the burden of the recession. At a time when workers are losing jobs and investors are seeing stock values plummet, voluntary executive pay cuts and forfeiting of bonuses send a powerful message that leaders are in tune with the realities facing employees. Leaders also must communicate with employees about the problems confronting the company and welcome their voices.
- Continuous conversation: Regardless of channel or voice, majority needs to hear message 3-5 times to believe it. Companies will be well served by moving from a mind-set of control to one of contribution. Mainstream media continues to be an important way to reach opinion formers, but it is not the only one. Companies should inform, with a real commitment to speed, the conversations among the new influencers—always under way on blogs, in discussion forums, and bulletin boards.
1 kommentar:
JA!!! Takk for at du delte dette med oss Marian og for at jeg kunen starte dagen min med å lese akkurat dette som jeg er veldig opptatt av selv. Glad dag!!
Legg inn en kommentar