Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

13. mars 2009

Om nettverksbygging

Jeg har en veninne som er helt rå på nettverksbygging. Rå på en veldig positiv måte. Ulik mange kvinner er hun ikke det spor engstelig for å ta kontakt med dem hun ønsker kontakt med. Jeg lærer av henne og jeg jobber med saken selv. 

En liten historie i så måte: jeg deltar på Female Future fordi jeg er særlig interessert i styrekompetanse. For et par måneder siden hørte jeg et inspirerende foredrag av Harald Nordvik, en virkelig nestor i styrearbeid i Norge (han får nok brynt seg i disse dager som styreleder i Telenor som er utsatt for aksjearrest i Russland). Etter foredraget tenkte jeg at dette er en mann jeg virkelig kan lære av. Så tok jeg kontakt. Det var spennende å sende e-posten. Jeg tenkte meg om mer enn en gang i forhold til hva jeg skrev. Til slutt  linket jeg til denne bloggen for mer innsyn i hvem jeg er og hva jeg står for. I det jeg trykte "Send" var min eneste tanke: jeg har jo for pokker ingen ting å tape! Det verste som kan skje er at han takker nei. Harald takket ikke nei. Han inviterte til et møte som ble virkelig fint og ikke minst lærerikt. 

Mengde ikke viktigst
Når jeg bygger nettverk er det avgjørende for meg med kvalitet fremfor kvantitet. Jeg kan ikke like "the america way" hvor det handler om å snakke med flest mulig og få tak i flest mulige visittkort. Jeg vil heller bli ordentlig kjent med noen få. Slik sett er jeg ikke tilhenger av at man skal trene hardt på evne til small-talk og mingling. Det er bare ikke noe for meg. Jeg tenker det samme om venner. Jeg vil ikke være "smurt tynt utover" mange venner. Jeg vil ha noe få som virkelig er nære. Nettverk er anderledes fordi det innebærer en annen distanse. Men likevel - jeg er bevisst min nettverksbygging. Men jeg skal ha kvalitet fremfor kvantitet. 

Kerstin Marthinsen og Tove Pettersen har skrevet boken ”Nyttige nettverk. Oppsummerte råd om sukessfulle nettverk kan du lese her

2 kommentarer:

Kjerstis innspill sa...

Så flott skrevet Marian! Jeg er veldig enig med deg, det er bra å sette spor etter seg og også å sørge for påfyll for egen utviklings skyld. Det er naturlig å støte på spennende mennesker etterhvert som en beveger seg, og det er rikig å utvikle relasjoner med noen. For gjensidig utvikling og glede. Og det handler om å stå på og tørre. Jeg har vokst opp emd ordtaket " den som gir seg er en dritt", og ved å tørre får vi jo rett og slett flere ja enn nei. så enkelt er det! Heia beviasste deg!

Tanja Madsen sa...

Nettverksbygging, ja...hm... Dårlig på det, gitt! Jeg er ikke så god på å småltåk, hehe. Men du skriver veldig bra! :)