Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

1. september 2011

Young, female and bankrupt

I går overhørte jeg en samtale mellom to unge jenter på T-banen. Kanskje var de 17 år. Kanskje 20. Vanskelig å si med all den sminken. Den første: - Jeg har fått 500 av pappa. Bare fikk det liksom. Den andre: - Kult, da kan du jo shoppe. Du får en topp og en bukse for det på Cubus vet du. Jeg bare skylder penger jeg. Skylder mamma 1800 og broren min 500. Herregud, hvor mye blir det egentlig...
Ganske lang tenkepause.
Den andre: - Det blir 2200.
Den første (uten snev av ironi): Du kan matte! Så kult.

Jeg sitter ved siden av dem og later som jeg bare hører på musikken på øret. Føler meg plutselig så gammel. Og ansvarlig. Regne riktig kan jeg også.

Dagen før leste jeg i Nettavisen om den nye trenden "Young, female and bankrupt". Unge kvinner lever langt over evne hva gjelder forbruk og luksusshopping og havner i uløkka på moderne vis: de går personlig konkurs. I Storbrittania er trenden tydelig ifølge Daily Mail.

Daily Mail skriver blant annet at unge kvinner føler et press til å vise andre kvinner sin vellykkethet via dyre håndvesker og designerklær. Lettere tilgang til kreditt og lån har medvirket sterkt til utviklingen.

I Norge er ikke trenden like sterk, men ifølge kredittopplysningsbyrået AAA Soliditet er 21,75 % av de 317.176 kvinnene med betalingsanmerkning under 30 år. Av de totalt 70.244 norske kvinnene med alvorlig betalingsanmerkninger befinner 21,28 prosent seg i aldersgruppen under 30 år.

Dårlige mattekunnskaper. Manglende konsekvensforståelse. Eller "bare" dårlig selvtillit som gjør at du må flashe merkevarer for å bygge en personlighet. Uansett er denne utviklingen utrolig trist.

Jeg er mamma til en jente. En av de viktigste tingene jeg ønsker å lære henne (og våre to gutter) er dette: Det er hvem du er og hva du kan som betyr noe. Ikke hva du eier av ting.

(Vesken på bildet ble solgt for 300.000 kroner. GALSKAP!)

Ingen kommentarer: