Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

8. januar 2011

Overskuddsmenneskets ansvar

5. januar gikk NHOs årskonferanse av stabelen i Operaen. På scenen stod blant annet Marco Elsafadi (bilde). Marco inspirerer meg! Han er et unikt overskuddmenneske. Og som alltid traff han meg midt i hjertet med sine kloke ord om ansvar, overskudd og relasjoner.

Kanskje traff han særlig godt fordi jeg få dager før, på nyttårsaften sammen med gode venner, presenterte mitt forsett for 2011 som handlet om raushet.

I 2011 skal jeg nemlig jobbe med min evne til raushet, til å fortsette å gi selv om jeg ikke får noe tilbake, til å møte ethvert menneske på min vei med fokus på den enkeltes menneskeverd og unike verdi. Tenke godt om det mennesket som står foran meg.

Dette er et krevende nyttårsforsett, det vet jeg. Men desto mer er jeg bestemt på utfordringen. Jeg vil investere i relasjoner. Jeg vil gjøre mer positivt for andre. Slik som Marco.

Det er en enorm kraft i relasjoner. Og ansvaret hviler på dem som har ressurser. Som Marco sier det så treffende i sin presentasjon:
"Ansvar hviler på ressurser. Har du overskudd av energi, nettverk, penger eller annen form for rikdom, så har du et ansvar å dele med dem som ikke er like heldig som deg."

(Bildet er stjålet fra Marcos Facebook-profil)

Ingen kommentarer: