"Beyond budgeting" er et samlebegrep for kritikk av tradisjonelle budsjetter. Et søk på dette gir mange interessante treff. I Norge er det sannsynligvis Statoils som er mest kjent for å ha forkastet det tradisjonelle årsbudsjettet til fordel for mer fleksible mål, dynamiske løsninger som gjør selskapet i stand til raskere respons på endringer i markedet.
I dag bringer Ukeavisen Ledelsen en artikkel som følger samme interessante logikk. Artikkelen viser til strategirådgiveren Max McKeown som i sin spalte hos Management Issues omtaler eksempel på god reaksjonsevne:
En designer hos IKEA slet med å få bord ombord i en bil. Han reagerte med å finne opp flatpakkede møbler som kundene selv kunne montere.
Å reagere på ting i omgivelsene kan være like viktig som å legge strategiske planer påpeker McKeown og setter opp følgende spørsmål som god sjekkliste:
- Gir dette problemet oss en mulighet til å starte om igjen og gjøre ting bedre enn før?
- Hva kan vi gjøre i dag som var umulig i går?
- Virker planene våre fremdeles? Hvordan kan vi dra nytte av ting som skjer rundt oss?
"Any fool can produce a plan"Proklamerer strategirådgiveren og legger til at geniet ser hvordan nye hendelser åpner opp for nye muligheter for den gamle planen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar