Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

31. mai 2015

15 år i Oslo, jeg digger denne byen og feirer med Don Martin


Tunge skyer over sentrum som om Tor styrer
Boka om Oslo er fortellinga om to byer
Som om historia til hovedstaden var Charles Dickens
Hvis du lurer på hvem jeg repper, det er klart hvilken
Jeg fra Oslo Øst det har du kanskje skjønt
Det er mitt univers, passet er oransje og grønt
Grønlandsleiret er hovedgata I byen min
Jeg er en Groruddøl som nettopp flytta lengre inn
Vi leker ikke Queensbridge, eller South Bronx
Men vi har mer enn et par apekatter iblant oss
Selv I en rolig by som Oslo skjer det mye fucka
Grønland blir gentrifisert som Grünerløkka
Og de som bodde der nettopp blir pressa lengre ut
Å bytte Aker ut mot Ahus det var sjukehus
Jeg er så Oslo du kan kalle meg for Nilsen
Rudolf, Lillebjørn, Joachim - velg hvilken

Så kan du høre byen puste inn
Du finner meg med lua ned I øya bak I bussen din
Jeg er så Oslo du kan kalle meg for Halvard
Gamlebyen, Grorud, Aker, Alna
Og de hører på meg overalt
Holmlia til Haugenstua, hele byen kant til kant
Jeg er så Oslo du kan kalle meg for Nilsen
Så la meg sende ut en hilsen

Du finner meg på linje 2 mot Ellingsrud
Går av på Furuset Senter hvor gutta henger ut
Jeg er med folk som alltid gjør noe, har noe tull på færde
Møt meg på Tøyenbadet sommernatt med hull i gjerdet
Det er sjelden noe er lengre vekk enn telefon
Det er alltid noen som kjenner noen som kjenner noen
Av alle storbyer I verden er nok Oslo minst
Det er her jeg føler meg hjemme, det her er byen min
Gutta mine er fra overalt I hele sjappa
Fra gutt til mann på disse veiene, og nå blitt pappa
Oslo er blanda av alle typer folk som lever her
Og nettopp denne blandinga gjør byen min til det den er
Du finner meg I Torggata på nattestid
Jeg loker rundt I Gamlebyen I hatten min
Jeg fant prinsessa mi blant Haugenstuas blokker, vil'kke
Flytte herfra selvom dem tilbyr meg halve kongerike 


Så kan du høre byen puste inn 
Du finner meg med lua ned I øya bak I bussen din
Jeg er så Oslo du kan kalle meg for Halvard
Sinsen, Disen, Kampen, Gransdalen
Og de hører på meg overalt
Mortensrud til Ammerud, hele byen kant til kant
Jeg er så Oslo du kan kalle meg for Nilsen
Så la meg sende ut en hilsen
To tusen og én natt over Oslo øst
Så mange stemmer som tilsammen blir til Oslos røst
Som om historia den ble fortalt av Scheherazade
Den er om kjeltringer, om heltemod og mer om mangt
Og alle veit hvor jeg har hjertet mitt
De sier ingen kjærlighet skjer helt smertefritt
De sier byen har et hjerte som er kaldt som is
At allting her kan skaffes for den rette pris
Hvem tenker på tiggerne her og deres bør?
De som snakker til seg sjøl I byen er fler enn før
At alt er perfekt her I byen har vel ingen sagt
Og det er klart at det kan blåse kaldt en vinternatt
Tøyen har vært Tøyen lik I hundre år
Det e'kke snakk om farge men om fattigdom og levekår
Fra de ble sendt fra nr. 13 bort til nr. 19
Har dette vært en by som deler seg omtrent på midten

Så kan du høre byen puste inn
Du finner meg med lua ned I øya bak I bussen din
Jeg er så Oslo du kan kalle meg for Halvard
Lompa, Barong, Beckers, Gamla
Og de hører på meg overalt
Ensjø til Ellingsrud, hele byen kant til kant
Jeg er så Oslo du kan kalle meg for Nilsen
Så la meg sende ut en hilsen


Så kan du høre byen puste ut?
Her er en hilsen fra en Oslogutt

Kilde til teksten

Ingen kommentarer: