Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

4. november 2013

Gjennomtenkt. Om lederjobben som lærer

Ill.foto, lånt fra kildenett.no
I fire uker har jeg vært lærer i en 9. klasse. Det vil si - jeg har vært i praksis som PPU-student, jeg har gått fra å være observatør til å planlegge og gjennomføre undervisning på egenhånd. Min medstudent og jeg var heldige, vi fikk oppleve en skikkelig fin klasse og vi fikk en formidabelt god veileder i læreren vi fulgte. Parallelt med praksis har vi skrevet oppgave om klasseledelse og vi har selvfølgelig reflektert over hva vi har opplevd. Jeg kunne skrevet mye om hvor fort jeg ble glad i elevene og hvor inderlig jeg ønsker dem alt godt videre i livet. Men her er fokus på den læring jeg tar med meg inn i andre klasserom og i møte med mine kunder i næringslivet. 

Når jeg skal oppsummere hva fire uker i klasserommet har lært meg er det enkelt å løfte frem en tittel; GJENNOMTENKT. Jeg har jobbet med kommunikasjonsledelse i næringslivet i 15 år. I løpet av denne tiden har jeg holdt mange kurs, ledet en rekke workshops og bidratt til opplæring. Jeg har rimelig god kompetanse til å sette en klar agenda og skape forutsigbarhet for hva som skal gjennomføres, jeg er tydelig i min kommunikasjon. I alle år har jeg bestrebet god forberedelse og godt håndverk i det arbeidet jeg gjør. 

Alt kan skje alltid

Så møter jeg lærerjobben. Og jeg innser raskt at skal jeg være god i denne lederjobben er kravene meget høye. Oppstart av timen med tydelig presentasjon av mål for arbeidet, hvorfor og hvordan vi skal gjøre det er bare forbokstaven av hva god forberedelse innebærer. For som lærer må jeg ha tenkt gjennom alt. Hva gjør jeg hvis noen har glemt å laste opp dokumentet vi jobber med? Hva med han som kommer inn med neseblod etter slåsskamp? Hva hvis vi ikke rekker gjennom det jeg hadde tenkt? Hva med de to som blir tidlig ferdig og synes pensum er for enkelt? Hvordan får jeg med de som ikke selv rekker opp hånda i den muntlige dialogen? Hva med hun som sovner sittende oppreist og som jeg vet har foreldre i skilsmisse? Hvordan motivere de som ikke har tenkt å studere videre, men lengter ut i jobblivet allerede? Hvordan sikrer jeg at alle forstår de sentrale fagordene i teksten? Og hvordan gjennomfører jeg prinsippet om tilpasset opplæring hvor den enkelte elev, basert på sitt prestasjonsnivå skal utfordres til å utvikle seg videre … når jeg har 45 minutter til rådighet og kompetansemålet er at vi skal lære om årsaker til 1. verdenskrig?  

Hel ved

"Alt kan skje alltid" sa filosofen Arne Næss - og det er et utsagn jeg tar med meg. For når jeg leder en klasse med 27 14 åringer kan det ikke være dødtid i opplegget, jeg må ha tenkt gjennom alt. Hvis ikke jeg har ledelsen sitter det en gjeng på 27 andre som gjerne overtar. Det vil vi jo ikke at skal skje, verken dem eller jeg. Derfor satser jeg på det jeg tror på når det gjelder all ledelse: hjarte på rette staden og vett i panna. Være hel ved. Og gjennomtenkt. Jaggu har jeg respekt for lærerjobbens lederutfordringer. Gjennomtenkt is the new black. 
  

1 kommentar:

Anonym sa...

Fine og riktige refleksjoner!! Vi er flere i samme båt!