Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

12. august 2013

Hva skal jeg stemme? Intervju med en tviler.

Hvem er du?
- Kvinne 38 år, selvstendig næringsdrivende, godt gift, 3 barn, bor på Kampen i Oslo. 

Skal du stemme ved valget 9. september?
- Selvfølgelig. Jeg har hjerne. Folkestyre er det beste alternativet. Når det er sagt skal jeg innrømme at jeg på mørke dager, dager jeg tar innover meg all dumskapen som rår kan tenke at opplyst enevelde kunne vært best...

Har du noe forhold til ideene bak partiene, til ideologi?
- Ja, jeg anser meg som sosial liberaler. 

Hva betyr egentlig det? 
- Jeg er opptatt av frihet for og tillit til enkeltmennesket. Samtidig må det være gode offentlige sikkerhetsnett som fanger oss opp hvis vi trenger det. Skole og helse bør i stor grad være offentlig anliggende. Som menneske er jeg selvstendig og ansvarlig. Jeg er del av sosiale fellesskap i mindre og større målestokk. I disse fellesskapene har jeg både rettigheter og plikter. 

Har du et parti du pleier å stemme på?
- Venstre. 

Hvorfor er du blitt en tviler?
- Svaret er klimasaken. Blokkpolitikk og regjeringsspørsmål er bittesmå utfordringer i forhold til de voldsomme problemene vi står overfor på denne kloden. 

Men Venstre er jo et grønt parti?
- Helt klart. Venstre sier nei til oljeboring, vil verne om biologisk mangfold, satser offensivt på kollektivtransport og sykkel og vil kutte Norges klimautslipp med 40 % innen 2020. Dette er viktig, riktig og bra. Men er det nok? Jeg merker at langt mer radikale tanker kretser i mitt hode. Vi må redusere forbruket, det må svi mye mer å velge klimafientlig atferd. Upopulære tiltak som dette kan ingen partier fronte i en valgkamp, men Miljøpartiet De Grønne er mer radikale enn Venstre, Rasmus Hansson kunne blitt en viktig påminnelse i Stortingsdebattene. Avvikling av petroleumsvirksomheten innen 20 år bør diskuteres!

Men vil ikke Hansson bare bli en ny Folkvord som står og roper på sidelinjen. En ensom grønn-radikal stemme som de etablerte partiene bare later som de lytter til? 
- Jo, det er en viss fare for det. Og det er også klart at Venstre kan få vesentlig innflytelse ved å komme i vippeposisjon (kanskje sammen med KrF), Venstre kan gi Norge en blågrønn regjering og hvis ikke kan Venstre gå til forhandlinger med varig vern av Lofoten, Vesterålen og Senja som hovedkrav og vinne frem med dette. Men de må da samtidig svelge unna mange store kameler fra FrP er jeg redd. Og dette at Venstre ikke har markert avstand fra FrP, det er svært vanskelig for meg å svelge. Intet parti er lengre fra mitt verdigrunnlag enn FrP. 

Vurderer du å stemme Miljøpartiet De Grønne?
- Ja, det gjør jeg. Jeg er ikke ferdig med å tenke, jeg skal lese De Grønnes prinsipp- og handlingsprogram nøye. Men nå må jeg avslutte dette spontane intervjuet for i dag. Skal få med meg partilederdebatten på NRK.

Til neste gang blir jeg glad for innspill til mine grublerier, til mitt kommende valg. 

Så kan vi jo alle tenke litt over dette:


 





  



Ingen kommentarer: