Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

17. november 2011

Cupcakes og bruk av tid

La meg først gjøre det helt klart at jeg er tilhenger av å kaste bort tid. Å kaste bort tid er noe vi gjør altfor lite av nå for tiden. Å ha tid tom for ting og planer blir i vår tid gjerne sett på som å kaste den bort. Effektiviteten fra arbeidslivet har inntatt fritiden. Og vi jobber og strever med å planlegge, organisere og oppleve mest mulig. I fritiden. Vi kaster med andre ord bort muligheten til å kaste bort tiden. Det er synd.

Jeg er en av synderne. Jeg er en som gjerne vil oppleve mye i fritiden. Som til tider farter rundt som en japansk bussturist, knipser ivei og skal få med meg mest mulig på kortest mulig tid. Og publisere det hele på Facebook.

Så fritiden min er nok ikke helt hva den kunne vært. Den er rett og slett rammet av systematisk tilnærming og kalenderplanlegging den også. Slik arbeidstiden har vært siden tidlig 1900 tallet da taylorismen virkelig fikk sitt innpass.

Dette er ikke bra. Og jeg jobber stadig med saken (skrev jeg jobber?). Vel. Uansett er jeg av den oppfatning at vi har begrenset tid i løpet av en dag. Og vi har også tilmålt kapasitet i hodet i løpet av en dag.

Bruker du tiden på å tenke på, handle inn til og lage cupcakes, ja da tar du av dagens tilmålte tid og hjernekapasitet til det. Greit nok, men du bruker altså tid på dette fremfor noe annet. Det samme er det med planlegging av antrekk. Dekking av vakre bord. Innredning av hjem. Stryking av barnehagebarnas klær. Lakking av negler. Hvis du bruker tid på slikt må du kanskje lese færre romaner i løpet av en måned. Eller få hjelp til å vaske huset.

Spørsmålet ender med hva du mener er bortkastet tid og hva som ikke er det. Hva du velger. Og hvorfor du gjør nettopp det. Bruk og kast av tid, that`s the question. 

Ingen kommentarer: