Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

10. august 2011

Diversity is our globale future!

Jeg er så heldig å få være mentor i NHOs program Globale Future. Programmet er talentmobilisering av høyt utdannede kvinner og menn med flerkulturell bakgrunn og gode norskkunnskaper til sentrale stillinger, lederstillinger og styreverv. NHOs målsetting med Global Future er å øke bedriftenes tilgang på høyt kvalifisert arbeidskraft og mangfoldet i næringslivet.

Som mentor skal jeg blant annet være sparringspartner, inspirator og kontaktbygger. Jeg skal hjelpe min flotte adept Jennifer Varino med å lykkes. Det er utrolig interessant å bli kjent med amerikanske Jennifer og jeg prøver så godt jeg kan å være en god mentor. Metoden jeg tror på og benytter er å være en som stiller gode spørsmål. Allerede etter kort tid er det klart at jeg lærer minst like mye som jeg gir. Rollen overfor Jennifer utfordrer meg og bidrar til at jeg får bedre selvinnsikt og verdifull forståelse for annen tenkemåte.

Dobbel kompetanse
Etter første samling med alle adeptene i mars kom jeg begeistret hjem og proklamerte at jeg sjelden har vært i en mer kompetent og interessant forsamling! For én ting er at deltakerne i Globale Future Oslo og Akershus er særdeles velutdannede. Like viktig er det jeg vil kalle deres doble kompetanse. For ikke bare snakker de minst to språk flytende. De besitter også den unike kompetanse det innebærer å kjenne to kulturer med alt hva det innebærer av dannelse og perspektiver.

Mangfold i næringslivet ønsker NHO. Mangfold – et av mine favorittord. “Det å inneholde stor variasjon” er beskrivelsen i bokmålsordboka. På Wikipedia knyttes den engelske versjonen diversity til multiculturalism.

Å, som vi trenger multikulturalisme! Som vi trenger mangfold! Mangfold i klasserommet, på arbeidsplassen, i styrerom og på Stortinget. Er vi for like, tenker vi likt og utvikler vi oss langsommere. Når hverdagen vår derimot består av tett kontakt med mennesker av begge kjønn, all slags aldre, ulik bakgrunn og religiøsitet vil vi vi strekke oss etter å forstå den andre for å fungere best mulig sammen, best mulig skape gode dager, oppnå resultater i fellesskap.

Formell kompetanseoversikt for deltakerne i Global Future Oslo og Akershus 2011:
  • MBA + Siv.ing NTH
  • Mikrobiologi, Biosafety, Mattrygghet + Master Naturforvaltning
  • Master i Statsvitenskap + Bc Kultur & Samfunnsfag
  • Master i Int. Mgmt. (CEMS, MIM) + Master of Science (Energy)
  • Informasjonsledelse + Master of Management
  • Master of Management BI, Master of Pharmacy
  • Master of Science + Bc Molekylær Biologi
  • Masters of Science in IT, (E-business)
  • Sales & Mkt, + Bachelor Travel Management
  • PhD Idrett + Master of Science, Bc Education
  • BA Revisjon
  • Politihøgskolen
  • PhD Sosiologi + Cand Polit, Cand Mag
  • Sosionom; fordypning int. og interkulturelt arbeid
  • Master i Kriminologi + Master in Arts
  • Kinesisk utenrikspolitikk, Int. relasjoner, Bc Statsvitenskap
  • Bachelor of Mgmt + Bc Language & Literature
  • Mechanical Engineering
  • Ph.D. (Doktor scient.) Bioteknologi
  • MBA m/int. ledelse + siviløkonom
  • Phd Litteraturvitenskap, Språk
  • Postgraduate cert. PR + Bc Engineering (Chemical)
  • Master i Statsvitenskap
  • Master? Journalistikk (reklame fokus)
  • Bedriftsøkonom BI, Master of Science (elektronikk, elektro, tele)

Ingen kommentarer: