Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

11. august 2009

Oljekatastrofe og oppvåkning

Jeg har selv sett og luktet. Olje fra M/S Full City var kommet til Jomfrulands unike rullesteinsstrand allerede lørdag 1. august, to dager etter forliset utenfor Langesund. Sola skinte på den vakre øya som jeg har besøkt utallige ganger fra min barndomsby Kragerø. Jomfruland er blant de mange kystperlene som nå er hardt rammet av oljesøl.

Kragerøs ordfører Kåre Preben Hegland har frontet berettiget kritikk mot sentralisert beredskap og håndtering av havariets følger og uttalt følgende til Kragerø Blad Vestmar:

Etter mitt syn har man ventet altfor lenge, oljen kunne vært stoppet før det gikk så langt at vi måtte rydde på land. Vi bruker ikke de ressursene vi har, for alt handler om penger og at det skal styres sentralt, sier ordføreren, som viser til at man har en god beredskapsplan, men ikke får lov til å legge ut utstyr.

All ære til ordføreren som tør kritisere Kystverket og all lykke til for Kragerø og andre kystkommuner som nå har den triste oppgave å rydde opp i katastrofen. For katastrofe er det.

Det er rystende bilder som har flommet over oss de siste ukene. Og jeg tenker på mine barn – vil de få mulighet til de samme opplevelsene som jeg har hatt? Vil de kunne oppleve gleden av selvfanget fisk og krabbe i Kragerøfjorden? For vårt klima er i negativ endring. Vil mine barn som voksne fortsatt oppleve å dra sprellende fjellørret fra bekken? Nyte friheten, friskheten på varme svaberg ytterst på Jomfruland og bad i bølgene? Vil de kunne plukke sopp og bær, skyte rype og elg og glede seg over matauk som er rent, sunt og godt?

Det er mange enkeltmennesker som er berørt av oljelekkasje fra Full City. La oss håper at oljesølet får flere til å våkne opp. For vi har dårlig tid. Langt mer må gjøres for å bedre miljøet for oss selv – og våre barn. Om en måned går vi til valgurnene. Det betyr noe for landets klimasatsing hva DU stemmer!

(Bildet er lånt fra Kragerø Blad Vestmar)

Ingen kommentarer: