Hva slags blogg er dette?

Denne bloggen er politisk, personlig, arbeidsrelatert og verdibasert.

16. mai 2014

Tall, tale og tallenes tale 1814

Bilde lånt fra Google.no
I natt hadde jeg en merkelig drøm. Jeg drømte at jeg holdt på med et komplisert regnestykke hvor jeg basert på tallet 1814 fant en kombinasjon som løste et komplisert problem. Da jeg våknet og tok frem mobilen fant jeg følgende tekst på oppgavelista mi; "Tall, tale og tallenes tale 1814". Ingenting annet. Så kom jeg på drømmen, og jeg har tydeligvis skrevet dette ned i natt. Hva har jeg egentlig drømt? Og hva tenkte jeg at jeg skulle gjøre der jeg i halvvåken tilstand knatret dette ned på mobilen? Det er en gåte.

Ny helt

At drømmen er påvirket av 200 års jubileet for grunnloven er ganske innlysende. Vi svømmer jo i mer eller mindre fornuftig uttalelser om grunnloven og nasjonalstaten. Jeg har forresten fått meg en ny helt. Hans navn er Christian Magnus Falsen, og beundringen startet i dag da jeg leste en tekst jeg kom over. Nei, teksten er ikke skrevet på konservativ dansk-norsk på gulnet papir. Og nei, det er ikke embetsmannen født i 1792 som var nær alliert med Sverdup og Adler under forhandlingene på Eidsvoll. Teksten er en nyhetssak i Dagsavisen. Min helt lever fortsatt, og i morgen på 17. Mai holder han tale ved sin tippoldefar og navnebrors grav i Gamlebyen i Oslo. Til Dagsavisen uttaler han:

"Jeg har prøvd å forestille meg hva tippoldefaren min ville mene om aktuelle spørsmål i dag. Jeg tror han ville vært enig med meg i at det trengs en mentalitetsendring". Derfor presenterer 81 årige Christian Magnus Falsen i morgen syv forslag til grunnlovsendringer. Den ene er:

"Oljen kan bli værende under havbunnen. I tillegg burde vi gi hele oljefondet til FN. Vi kan jo ikke bruke det likevel. Så mye penger i omløp ville ødelegge hele økonomien ... Det er ikke vår fortjeneste at oljen ligger der, det er naturens."

Jeg anbefaler å lese hele intervjuet med vår tids Christian Magnus Falsen. Og så kan vi jo alle tenke over dette når vi feirer 17. Mai:

Hvem er modige i dag? Hvem tør å utfordre det bestående? Hvem tør tale for andre verdier enn tall og tallenes tale? 

Vi har verdier å verne for oss selv, våre tippoldebarn og kommende slekter. Ytringsfrihet og demokrati, men også ren luft og rent vann. Klimasaken er kanskje den saken som krever mest tro, mot og kamp i 2014.

God 17. mai! 

Ingen kommentarer: